Linux:

Open Source forretningsstrategier

og Microsofts modstrategi

Af Niels Jørgensen, Handelshøjskolen i København, august 1999.

Sammenfatning

LINUX er et gratis Unix operativsystem til Intel-kompatible og andre processorer. Det er stabilt og økonomisk i sit forbrug af RAM-plads og cpu-tid. Systemet er et paradox. Enorme menneskelige resourcer er tilflydt projektet ud fra en politisk holdning til copyright med rod i 1960erne. Derefter har den forretningsmæssige dynamik omkring Internettet accelereret udbredelsen af LINUX.

I 1998 og første halvdel af 1999 har LINUX fået et gennembrud: fra ikke-kommercielle anvendelser i hjemme-PC’ere og Webservere på universiteter og lignende, til en plads i roadmaps fra store spillere i IT-industrien. I en sneboldseffekt annoncerede førende producenter og leverandører af hardware at de ville satse på LINUX (Intel, Compaq, Hewlett-Packard, Dell m.fl.), mens førende software-producenter fremlagde planer om at tilpasse deres produkter så de kan køre på maskiner med LINUX (bl.a. databaseprodukterne fra Oracle, Informix og IBM). Det kommercielle gennembrud er foreløbig kulmineret med børsintroduktionen af det amerikanske firma Red Hat, en såkaldt Linux-distributør - den samlede aktieværdi noteredes til over fem milliarder dollars.

Artiklen giver først en kort introduktion til Open Source (kapitel 2) og Unix på PC (kapitel 3). I en gennemgang af LINUX’ historie (kapitel 4) lægger jeg vægt på Linus Thorvalds ønske om at udvikle et praktisk brugbart system, til forskel fra et eksperimentelt system til at studere hvordan Unix fungerer. Derefter gennemgås tre forretningsstrategier i tilknytning til Open Source og LINUX, nemlig kommerciel distribution, "value-adding" og frigivelse af en proprietær kildetekst (kapitel 5). Endelig søger jeg at tage temperaturen på det igangværende slag mellem Linux og Microsofts Windows (kapitel 6). Blandt andet det sidste emne er naturligvis holdningspræget, og jeg har søgt at afbalancere min personlige, positive holdning til Open Source og Unix.